تبلیغات
جامعه کارگری حامی سعیدی - برای بالابردن سهم استان از بودجه93 برنامه داریم
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : ناصر حسین زاده
نظرسنجی
به نظر شما مهندس سعیدی در کدام یک از زمینه ها فعالیت بیشتری در مجلس نهم داشتند







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جامعه کارگری حامی سعیدی
همدلی و همراهی
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
برای بالابردن سهم استان از بودجه93 برنامه داریم

بر گرفته از سایت تبریز بیدار:


مدت ها بود که از محمد اسماعیل سعیدی رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز در مجلس قول حضور در دفتر تبریز بیدار را گرفته بودیم. به قولشان وفا کردند و مهمان تحریریه تبریز بیدار شدند. در موضوعات مختلف سیاسی و اجتماعی هم صصحبت شدیم با این عضو هیئت رییسه فراکسیون اجتماعی مجلس .
http://m-saeedi.ir/uploads/1/Cms/News/Record/b568.jpg


نخستین سوالم را با توجه به این که شما در وهله اول نماینده تبریز هستید، در خصوص شورای شهر تبریز می کنم. با توجه به حواشی که در ماه های نخست دامنگیر شورا شد، راه برون رفت از این حواشی را در رعایت چه نکاتی می بینید؟

در خصوص شورا باید یک مقدمه مختصر بگویم، شورا از دیدگاه اسلام در زمان پیامبر هر چند که ایشان عقل مطلق و کامل بوده اند ولی پروردگار ایشان را به مشورت با مردم دعوت می کردند ولی درنهایت تصمیم نهایی را خودشان می گرفتند. در شورا آرا مختلف مطرح می شوند و معمولا با تضارب آرا مواجه هستند ولی در نهایت این تضارب آرا می باید نتیجه مثبت دهد، اگر اختلاف نظر وجود نداشته باشد قطعا اشکالات از دل لوایح و طرح ها بیرون نخواهد آمد؛ ولی به شرط اینکه اختلافات از نظر سازنده باشد نه از نظر نفسانی. از این رو نفس وجود اختلاف نظر خوب است. هر چند شروع کار شورای شهر تبریز با وجود اختلاف نظراتی بود ولی ما با نفس وجود اختلاف نظر مشکلی نداشتیم ولی اگر اختلافات نظرات باعث جدل شود و یا باعث شود تا اراده ها تضعیف شود و منجر به اختلال در کارها شود. این اختلاف نظرها نباید به تعطیلی تصمیم گیری ها منجر شود. به همین دلیل در مصاحبه قبلی عنوان کرده بودم که با وحدت و همدلی و یکپارچگی مدیریتی که مورد درخواست مردم شهر است باید به اهداف توسعه شهر برسیم.

خوشبختانه این اختلافات برطرف شده است. در شورای شهر سیستم و نظامی که تعریف شده است نظام رای است، مثلا در مجلس فراکسیون وجود دارد ولی به اعتقاد شخصی من دلیل این نیست که هر چیزی که در فراکسیون گفته شد من هم همان را تائید کنم، من خودم عقل دارم و در رای دادن استقلال دارم و هیچ کس نمی تواند رای من را تغییر دهد. معتقدیم شورا نباید وارد مسائل سیاسی شود، چون انتظار مردم از شورا این نیست؛ ولی مجلس در شرایطی دیگر است. به اعضای شورا توصیه میکنم که در جلسات اختلاف نظرها به صورت جدی مطرح شود و دیدگاه ها اعلام شود ولی در نهایت نتیجه هر چه شد همه به آن تمکین کنند. این اختلافات نباید باعث شود تا به کارهای غیر معقول و غیرقانونی دست بزنیم؛ بلکه تاکید حضرت امام(ره) نیز بر همین بود که ما باید چهارچوب های قانونی را رعایت کنیم.

 

شهردار جدید تبریز از هفته گذشته کار خود را آغاز کرده است. توصیه شما به آقای نجفی در اولویت قراردادن کدام مشکلات شهر است؟

خوشبختانه حکم آقای نجفی به عنوان شهردار تبریز امضا شد. من معتقدم آقای نجفی باید از تمام ظرفیت های شهر تبریز استفاده کنند؛ چه از نظر علمی، چه از نظر ظرفیت های مردمی که دارای نقش برجسته در تحولات تاریخی در سطح منطقه است. تبریز در محیط بین الملل نقش برجسته داشته است، به جرات می توانم اعلام کنم که نقش تبریز در رنسانس فرهنگی و اقتصادی اروپا نقشی بی نظیر بوده است ولی متاسفانه این توان مغفول مانده است. آقای نجفی می توانند با تکیه بر این فرصت ها تبریز را به جایگاه واقعی خود برساند. ما همیشه به گذشته خودمان افتخار می کنیم ولی باید برای آینده برنامه داشته باشیم. توقف در گذشته برای ما ضرر دارد، گذشته آینه راه آینده است. از آقای نجفی انتظارم این است که با توجه به قابلیت های خودشان که در عرصه های مختلف فعالیت کرده اند و علاوه بر مدیریت هایی که در بخشهای مختلف داشته اند در منطقه آزاد ارس تجربه بالایی در زمینه تجارت داشته اند؛ آقای نجفی یک مدیر آب دیده هستند و می توانند از داشته هایشان استفاده کنند و قطعا تمام مسئولین در جهت توسعه شهر به شهرداری کمک خواهند کرد. من قبلا نیز اعلام کرده بودم که ما در بهترین شرایط برای بهره مندی از ظرفیت نمایندگان شهر برای توسعه و رفع کمبودهای شهر هستیم. ارتباطات را با مسئولین کشوری بیشتر کنند و برخی نیازها را از طریق نمایندگان می توانند رفع نمایند. در هر حال آرزوی موفقیت داریم برای آقای نجفی و امیدواریم که با همکاری همه مسئولین برای توسعه شهر تبریز قدم های موثری برداریم.

 

برای رفع مشکل بافت های حاشیه نشین، بافت های فرسوده و روستاهای ملحق شده به شهر تبریز چه اقدامی باید انجام شود؟

برای حل مشکل روستاهای الحاق شده به شهر تبریز  بنده نامه ای برای وزیر کشور نوشته ام و معتقد بودم که قبل از انتخابات شورا ها این مشکل باید حل می شد و اکنون نیز عزم مسئولین استانی برای حل این مشکل است و به جز بافت حاشیه نشینی این روستاهای ملحق شده به شهر دارای مشکلات دیگری هستند، بخش های خاصی از این روستاها دارای مشکلاتی از قبیل راههای مواصلاتی، آلودگی هوا و آلاینده های موجود در هوا هستند، بسیاری از مشکلات به دلیل اینکه هنوز کسی نمی داند این مناطق متعلق به شهر است یا روستا پا در هوا مانده است لذا از آقای وزیر کشور و معاون اول خواسته ایم هر چه سریعتر این مشکل حل شود.

برای حل مشکل بافت فرسوده شهر اعتبار نیاز است. باید به شهرداری در این مورد کمک شود. حدود 400 الی 500 هزار نفر در بافت فرسوده زندگی می کنند و اگر خدایی نکرده زلزله ای رخ بدهد یک فاجعه در شهر اتفاق خواهد افتاد. لذا بایستی با شهرداری همراهی و همکاری شود تا این مشکل حل شود. سیستم بانکی باید فعالتر شود. شهرداری همت کند، و همینطور باید از افراد با دانش و ایده کم هزینه و زود بازده استفاده شود. قطعا این چنین اقداماتی وجود دارد مثلا در شهر تبریز بحث مسکن مهر بود و می شد بخشی از مسکن مهر را به بافت فرسوده هدایت کرد. مردم این منطقه اغلب افراد کم در آمد هستند و مسکن مهر نیز برای مسکن این افراد بوده است. در شهر تبریز حدود 40 هزار واحد مسکن مهر ساخته شده است، امکان این وجود داشت که از این مقدار 15 هزار واحد در بافت فرسوده ساخته می شد. بعضا ما غفلت می کنیم و زمان را از دست می دهیم. امکان این وجود داشت که در این 5 سال اخیر مشکل عمده این بافت های حادثه خیز را حل کنیم.

 

 نقش نمایندگان مجلس در دوران تعیین بودجه و افزایش میزان تخصیص بودجه به استان برای تکمیل و اجرای پروژه های نا تمام در چه حد خواهد بود و مجمع نمایندگان چه برنامه ای برای این امر دارد؟

هماهنگی اولیه ای با استاندار جدید داشتیم. در این جلسه قرار بر این شد برای بودجه 93 پروژه هایی که ملی و اساسی هستند و در این سال ها مغفول مانده را محاسبه و الویت گذاری کنیم و در نهایت در فصل بودجه با توجه به ابزارهای مجلس و نمایندگانی که در کمسیون تلفیق از استان وجود دارند بتوانیم این هزینه ها را از محل بودجه تأمین نماییم. قطعا برنامه داریم و در جلسات مشترک مجمع نمایندگان و استاندار و مسئولین، مسائل مربوط به بودجه را پیگیری خواهیم کرد. و پیگیر جلسه ای مشترکی متشکل از مجمع و استاندار با آقای نوبخت هستیم تا برخی از بحث ها را پیگیری کنیم.

منتها همه می دانیم بودجه دولت محدود است. بودجه عمرانی دولت 10 هزار میلیارد بود. حال با این مقدار بودجه پروژه های نا تمام را به سرانجام برسانیم و یا پروژه جدیدی کلنگ بزنیم و یا طرح های آماده ی اجرا را انجام دهیم. اگر با همین روند ادامه دهیم چهل، پنجاه سال طول می کشد انتظارات مردم برآورده شود. با این وجود می بایست طرحی نو پایه ریزی کنیم و این طرح تنها با مشارکت مردم و بخش خصوصی قابل انجام است. ما از این ظرفیت عظیم بهره برداری نکرده ایم. البته نمی گوییم اصلا استفاده نشده است، میزان استفاده و بهره برداری به اندازه معقول و مورد انتظار نبوده است. به همین جهت این بخش قابل توجهی از نقدینگی به صورت سرمایه های نقدی و سرگردان در تمام بخش جامعه و اقتصاد در حال گردش است و هر ازگاهی در گوشه ای مشکلاتی را ایجاد می کند. بایستی دولت و مجلس دست به دست هم بدهند. انشالله بازار سرمایه و پول را سروسامان دهند. یکی از این راهکارها ورود پول های سرگردان به بخش سرمایه گذاری در تمام زمینه های خدماتی، عمرانی و تولید و می بایست برای هر کدام از این بخش ها زمینه های این مشارکت ایجاد شده و اگر بخش خصوصی به این وادی وارد نشود قطعا قادر نخواهیم انتظارات و وعده های گذشته را بر آورده کنیم.

 

 ارتباط نمایندگان مجلس با استاندار جدید را چگونه ارزیابی می کنید؟

آقای جبارزاده سابق بر این 4 دوره نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بوده است، عضو هیئت رئیسه مجلس بوده اند و سوابق و تجربیات خوبی در زمینه های مختلف چون دفاع مقدس، عرصه سیاست داشته اند. همچنین با وجود اینکه 4 دوره نماینده مجلس بوده اند درباره اختیارات نمایندگان در عرصه سیاسی نیز آشنایی دارند. به این دلایل امیدواریم در وادی این مسئولیت به توفیق نایل شوند و باتدبیر انتظارات مردم را برآورده سازند. در جلسه ای که پیش از انتصاب ایشان با خود استاندار داشتیم صحبت ها و نقطه نظرات خوبی بین نمایندگان و استاندار جدید رد و بدل شده و حتی استاندار در آن جلسه خطاب به نمایندگان گفت:«شما به این فکر نکنید که استان 19 نماینده دارد بلکه از امروز من نیز جزوی از شما خواهم بود و با همدلی باید به دنبال رفع مشکلات و پیشرفت استان قدم برداریم.». همه این ها باعث شده رابطه خوبی بین مجمع و استاندار جدید ایجاد شده و انشالله این همیاری و همدلی به نفع مردم و استان باشد.

 

نظر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در انتخاب مدیران کل استانی چگونه خواهد بود؟

روالی که در این قضیه به تصویب مجمع نمایندگان استان رسیده، اینگونه است که هرفردی که توسط وزارتخانه و یا هریک از نمایندگان معرفی می شود در مجمع مورد بحث قرار خواهد گرفت و سپس نظرات جمع بندی شده به وزارتخانه مربوطه ارسال می گردد. البته اینگونه نیست که خدای ناکرده نظرات مجمع به وزارتخانه تحمیل شودو یا برعکس نظر وزارتخانه بر مجمع تحمیل گردد. بلکه طی تعاملی مناسب به انتخاب مدیر کل اقدام نماییم، به هرحال فردی که به این عنوان منصوب می شود باید در مقابل سه نهاد مجمع نمایندگان، وزارتخانه و مدیریت عالی استان پاسخگو باشد.

 

هر روز ما خبرها و وعده هایی در خصوص نجات دریاچه ارومیه می شنویم؛ اما در حال دریاچه تغییری حاصل نمی شود. چه کار باید کرد؟

دریاچه ارومیه .... این رشته سر دراز دارد... مجموعه عوامل دست به دست هم دادند تا در نهایت موضوع دریاچه ارومیه به اینجا رسید. از جمله این موارد خشکسالی این سال های اخیر می باشد. شما بیاد دارید، در چند سال گذشته بارندگی آنچنان زیاد بود که به مدت یک هفته گردنه شیبلی مسدود می شد. اما در سال های اخیر چنین بارندگی هایی نداریم. همان برف ها و بارندگی ها بود که به دریاچه ریخته می شد، پس عامل اصلی خشکسالی و تغییرات اقلیمی است. دومین عامل مهم دیگر نیز استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی در اطراف دریاچه ارومیه است، همانطور که می دانید آب های زیرزمینی به یکدیگر متصل اند و در حال حاضر 30هزار حلقه چاه در اطراف این دریاچه حفر شده است. که تعدادی از این هارا نیز به صورت غیرمجاز حفر شده اند. یک عامل دیگر هم که در ارتباط با استفاده بی رویه آب و کاشت بی رویه می باشد. در منطقه با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی، الگوی کشت مناسب نداریم. با این اوصاف موردی نداریم که یکی از مسئولین مربوطه طرحی از الگوی کشت نوین با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ارائه دهد و خبر از اجرای آن دهد.

 

متأسفانه الگوی کشت متناسب با منابع موجود نیست، آذربایجان شرقی را درنظر بگیرید که در حاشیه دریاچه قرار دارد و عمدتا الگوی کشت منطقه سردرختی بود یعنی باغات  و کشتزار گندم را شامل می شد اما در حال حاضر تمام باغات به کشتزارهای بادمجان، گوجه و سیب زمینی تبدیل شده که هر سه روز یکبار نیاز به آبیاری دارند. با وجودی که کشت سردرختی هر بیست روز آبیاری نیاز داشت. حال عدم مکانیزاسیون کشاورزی، عدم تبدیل آبیاری های سنتی به تحت فشار، را نیز به موارد فوق اضافه کنید. عامل دیگری که در کارشناسی ها مورد مطالعه قرارگرفته است، موضوع پل ارتباطی بر دریاچه ارومیه است، جدا از بحث اینکه مانع آمد و شد و جریان آب می شود، بحث خشک شدن چشمه های زیر دریاچه ارومیه است. سدها خود مقوله دیگری است که در مجموعه عوامل مؤثر بر دریاچه ارومیه بر شمرده می شود، اگر بگوییم سد ها تأثیری بر وضعیت حال دریاچه ارومیه تدارد اشتباه است، حداقل پنج تا ده درصد تأثیر منفی دارد. اما اینکه می گویند آب شرب تبریز بر خشک شدن دریاچه ارومیه تأثیر داشته صحیح نیست، چون میزان مصرف شهر تبریز بسیار ناچیز است. میزان آب ورودی که از شهر تبریز بر دریاچه ارومیه سرریز می شود، دو میلیارد و هشتصد هزار لیتر مکعب است که از این میزان یک میلیارد تبخیر می شود، پس یکی از عوامل نیز تبخیر آب است. مصرف تبریز در سال یکصد و پنج میلیون متر مکعب است که در مقابل دو میلیارد متر مکعب مقدار بسیار ناچیزی است. کسری تخمین زده شده برای رسیدن آب دریاچه ارومیه به حدنصاب معمولی حدود بیست میلیارد متر مکعب است. و کل سدهایی که هم که بر مسیر رودخانه ها ساخته شده نیز مقدار اندکی است، در کل مجموعه عوامل متعددی موج خشکسالی دریاچه ارومیه شده است .  بله تبریز آب زرینه رود را استفاده کرد و هیچ آبی برای میاندوآب باقی نماند!!! بهتر است قبل از هر اظهار نظری با اعداد و ارقام و آمار مقایسه کنیم. درحالی که بیشترین لطمه از خشک شدن دریاچه ارومیه را آذربایجان شرقی به خود دیده است.

اما اقدامات عاجلی که قرار است صورت گیرد؛ کارگروهی که دولت برای احیای دریاچه ارومیه مقرر کرده به نتایج خوبی دست یافته و پیشنهادات خوبی هم ارائه نموده اند، اما مستلزم اجرا و استفاده از این پیشنهادات است. درکنار اقدامات کارگروه دولت هیئتی از کارشناسان خارجی را دعوت کردیم، آن ها نیز به صورت جداگانه انجام دهند. نباید خود را محدود به مطالعات داخلی کنیم به هرحال تجربیات و مطالعات کارشناسان خارجی نیز در این زمینه ارزشمند و قابل استفاده است. همچنین مشارکت خارجی هم جلب شده است، به بودجه کم دولت اشاره کردم، با وضعیت محدود مالی نمی توانیم به بودجه دولتی اکتفا کنیم و با این بودجه ها مشکل دریاچه نیز حل نخواهد شد بنابراین ورود مشارکت خارجی و داخلی و حتی به نوعی مردم می تواند برای حل مشکل دریاچه ارومیه کمک مالی داشته باشد. برای مثال شما انتقال آب خزر به دریاچه را در نظر بگیرید؟! اجرای این طرح مستلزم هزینه و بودجه بالایی است که بدون مشارکت بخش خصوصی و خارجی غیر عملی است. آب دریاچه خزر بهترین آب برای پرورش خاویار است، ببینید در محدوده مازندران تا اردبیل و از اردبیل تا سراب و در نهایت دریاچه ارومیه، امکان پرورش ماهی خاویار موجود است، این خود فرصتی بزرگ برای سرمایه گذاری در بخش های اشتغال، صادرات و مشارکت های خصوصی و خارجی است. همچنین باید از ظرفیت های علمی و مطالعاتی و ابداعات محققین و پژوهشگران داخلی و خارجی استفاده کنیم. بگذارید مثالی بگویم، چرا حوزه دریاچه وان با چنین مشکلاتی روبرو نیست، بارندگی آن ها منظم است و وقتی به این سوی مرز می آییم همه چی تغییر می کند. حتما نکته ای وجود دارد، بلی آن ها از فناوری های بروز و جدید استفاده کرده اند، ما نیز باید از این امکانات استفاده کنیم خداوند متعال فرموده اند تنها به کسانی عطا می کند که سعی و تلاش می کنند.




نوع مطلب :
برچسب ها : رییس مجمع نمایندگان، محمد اسماعیل سعیدی،
لینک های مرتبط :


یکشنبه چهارم تیر 1396 09:08 ب.ظ
Loving the information on this web site, you
have done outstanding job on the articles.
سه شنبه دوم خرداد 1396 03:14 ب.ظ
You're so cool! I don't think I've read anything
like that before. So good to discover another person with some original thoughts on this topic.
Seriously.. thank you for starting this up. This site is
something that's needed on the internet, someone with a bit of originality!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب